Internet-fraude

PAS OP VOOR FRAUDE!

Nepmail over naheffingsaanslag

woensdag 16 september 2020

Wees alert als u een mail ontvangt waarin u wordt opgeroepen een naheffingsaanslag te betalen. De mail is helemaal niet afkomstig van de Belastingdienst.

16042019_vishaak ministerieDe ontvanger van de mail zou niet op tijd belastingaangifte hebben gedaan, en moet daarom nu een naheffing betalen. In de mail staat een link waarmee de heffing betaald kan worden.

De mail mag dan wel lijken op een bericht van de Belastingdienst, maar wie goed oplet ziet dat er toch wat dingen niet kloppen:
* Zo heeft de verzender helemaal geen e-mailadres dat afkomstig is van de Belastingdienst!
* Ook de link waarop men zou moeten klikken, komt uit op een vreemde site!

Nepmelding over corona via sms.                                                                       Valse coronamelding

Nepmelding corona via smsHet RIVM waarschuwt voor valse sms’jes over corona. In de berichten staat dat u ergens bent geweest waar het virus is opgedoken en dat iemand van de GGD u gaat bellen. De valse sms kan er zo uitzien: (zie afb. rechts)

Wie zo’n bericht op zijn telefoon krijgt, schrikt er misschien van. Zeker als u de afgelopen dagen op een drukke plek bent geweest. De aankondiging van een telefoontje van de GGD is zo op het eerste gezicht ook geloofwaardig. Maar aan de andere kant: hoe weet de afzender waar u allemaal bent geweest? En hoe komt de GGD aan uw telefoonnummer? Het is niets anders dan bangmakerij. De sms is vals. Net als bij phishing via e-mail willen de afzenders u bang maken. Ze hopen dat u de melding gelooft en de telefoon opneemt als de zogenaamde GGD-medewerker opbelt. Waar ze op uit zijn, is nog niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk uw bankgegevens.

App CoronaMelder
Er komt een landelijke app die het kan melden als u in contact bent geweest met iemand die corona heeft. Die app heet CoronaMelder. In een paar provincies testen ze de app, maar hij is nog niet landelijk ingevoerd. Krijgt u een bericht dat u niet vertrouwt of belt iemand u namens de GGD? Hang bij twijfel direct op en bel zelf naar de lokale afdeling van de GGD.

Phishingchecker
Nepmails zijn steeds lastiger te herkennen. Daarom geeft SeniorWeb gratis advies bij verdachte e-mails. Als lid van SeniorWeb kunt u verdachte e-mails naar de Phishingchecker toesturen. U hoort uiterlijk de volgende werkdag of het een phishingmail is of niet.


Geraffineerde phishingmails (zie afbeeldingen) zgn. van ING en BelastingdienstGeen fotobeschrijving beschikbaar.
Deze mail zgn. van ING is gecontroleerd door de Phishingchecker van SeniorWeb en de andere door het Ministerie van Financën.
U hebt een e-mail doorgestuurd naar de Phishingchecker van SeniorWeb. Uit onze check komt naar voren dat de e-mail inderdaad een phishingmail is. Ga daarom niet in op de inhoud en gooi het bericht gewoon weg. Bent u wel ingegaan op de inhoud van deze mail? Lees dan hieronder wat u kunt doen. Stuurt u de phishingmail ook door naar valse-email@ing.nl zo helpt u de bank de schade van phishing te beperken.
Met vriendelijke groet, Gonnie van Doornmalen, SeniorWeb

Per ongeluk geopende verdachte bijlage
Ik heb een bijlage geopend die ik niet vertrouw, wat nu?
Hebt u op een bijlage geklikt die u niet vertrouwt, laat een antivirusprogramma uw computer of tablet/smartphone dan controleren op de aanwezigheid van schadelijke software. Nadat u dit hebt gedaan, kunt u het beste uw wachtwoorden wijzigen. Wacht met het gebruik van internetbankieren tot u deze twee zaken hebt uitgevoerd. Tot slot adviseren wij u contact op te nemen met uw bank en de situatie aan hen voor te leggen.

Geklikt op een verdachte link
Ik heb op een link geklikt die ik niet vertrouw, wat nu?
Hebt u op een link geklikt die u niet vertrouwt, laat een antivirusprogramma uw computer of tablet/smartphone dan controleren op de aanwezigheid van schadelijke software. Nadat u dit hebt gedaan, kunt u het beste al uw wachtwoorden wijzigen. Wacht met het gebruik van internetbankieren tot u deze twee zaken hebt uitgevoerd. Hebt u persoonlijke gegevens ingetikt op de pagina waarop u terechtkwam? Neem dan direct contact op met het bedrijf dat uw (klant-)gegevens beheert. Gaat het om bankgegevens, bel gelijk uw bank. Hebt u per ongeluk uw inloggegevens ingevuld van bijvoorbeeld uw creditcard online, een webwinkel of een online streamingdienst? Bel dan gelijk deze bedrijven.

Gegevens ingevuld op een verdachte website
Ik heb mijn gegevens ingevuld op een onbetrouwbare website
Hebt u uw gegevens ingevuld op een site die u niet vertrouwt, neem dan direct contact op met het bedrijf dat uw (klant-)gegevens beheert. Gaat het om bankgegevens, bel gelijk uw bank. Hebt u per ongeluk uw inloggegevens ingevuld van bijvoorbeeld uw creditcard, een webwinkel of online streamingdienst? Bel dan gelijk deze bedrijven. Pas uw wachtwoorden aan daar waar dat van toepassing is.

Betaling aan een verdachte partij
Wat moet ik doen als ik heb betaald aan een partij die niet te vertrouwen is?
Hebt u geld overgemaakt aan een partij die niet te vertrouwen is? Doet u dan aangifte van oplichting bij de politie. U kunt hiervoor een afspraak maken via 0900-8844, het landelijke telefoonnummer van de politie of bij het dichtstbijzijnde politiebureau. Neem ook contact op met uw bank.


GEEF UW WHATSAPP-ACCOUNT NIET UIT HANDEN!!

WhatsApp-fraude!!
Met een eenvoudig trucje nemen oplichters een WhatsApp-account over. Ze gebruiken deze gestolen identiteit daarna om anderen op te lichten.

WhatsApp koppelt het account aan een telefoonnummer. De gebruiker die WhatsApp instelt, vult het telefoonnummer in. Ter controle stuurt WhatsApp een code per sms. Pas als iemand deze code invult in de app, wordt WhatsApp actief. De truc die oplichters gebruiken is heel eenvoudig. Ze vullen in WhatsApp het telefoonnummer van een slachtoffer in. De sms wordt daarop verstuurd naar het slachtoffer. De oplichter, die zich vaak voordoet als een bekende, neemt contact op met het slachtoffer. Zogenaamd is een code per ongeluk naar de telefoon van het slachtoffer verstuurd. Of deze doorgestuurd kan worden.
Codes nooit doorsturen

REAGEER NOOIT OP DEZE VERZOEKEN!!
Een verificatiecode wordt nooit en te nimmer per ongeluk naar een verkeerd nummer verstuurd.
Is het u onlangs tóch overkomen en bent u op het verzoek ingegaan? Installeer dan WhatsApp opnieuw en doorloop alle stappen om het account opnieuw in te stellen.
Maak wel EERST een BACK-UP van uw WhatsApp-gesprekken.