Computervraagdagen

Kop De Limburger
Computerexpert: je moet van jouw vent af,
dan werkt die iPhone weer
Kweet-nie hoe door Peter Heesen
Computerexpert: je moet van jouw vent af, dan werkt die iPhone weer
Leo Wethly heeft Jacques Verschuren uitleg over de telefoon die hij van zijn zoon kreeg.
(Afbeelding: Stefan Koopmans)

SeniorWeb is een landelijke vereniging die ouderen digitaal vaardig wil maken. Om ze kennis te laten maken met haar activiteiten, worden computervraagdagen op leslocaties gehouden. Onder meer bij DOEN! in Venray.

„Is dit het wachtwoord?” Nee. „En dit?” Nee. In een groot schrift heeft Gerrit Thielen (72) uit Oostrum gebruikersnamen en wachtwoorden genoteerd, maar die van e-maildienst Gmail ontbreekt. Op het Oostrum’s Weekblad heeft hij ook nog van alles geschreven, maar niet het correcte wachtwoord.
Thielen bezoekt deze zaterdag de computervraagdagen van SeniorWeb – door activiteitencentrum Doen! in Venray ook gebruikt als aftrap van hun nieuwe activiteit Kweet-nie hoe – omdat hij Gmail niet kan opstarten. „Eerst ging dat vanzelf.” De trammelant begon toen hij van provider wisselde omdat die goedkoper zou zijn. „Had ik het maar nooit gedaan.”

Wachtwoord
Omdat de experts bezet zijn, probeert de verslaggever te helpen. Zullen we een nieuw wachtwoord aanvragen? „Goed.” De verificatiecode wordt naar de mobiele telefoon gestuurd. „Die ligt thuis.” Weet zijn vrouw het wachtwoord? „Ja!” Ze is niet bereikbaar. Hij haalt zijn schouders op. „Ik kom nog wel eens terug”, zegt Thielen gelaten.
Voor zijn werk heeft Thielen altijd met computers gewerkt. „Dat kon ik in het donker. Maar ja, je zat in een netwerk.” Nu hij is overgestapt naar glasvezel én een andere provider loopt hij tegen problemen aan. „Mijn vrouw kan alles met de computer. Ook internetbankieren. Nee, ik niet. Het heeft geen zin dat met z’n tweeën te doen. Zoveel heb ik niet om te bankieren, haha.” Leo Wethly (71), vrijwilliger bij Doen! én SeniorWeb adviseert Thielen om voor 33 euro per jaar lid te worden van SeniorWeb, zodat hij altijd hulp kan vragen en cursussen kan volgen.

Apple-ID
Collega-expert Si Ming Tseng (78) heeft een bijzonder advies voor een vrouw. „Je moet van je vent af!” Ze heeft een oude iPhone van haar man gekregen, maar omdat die werkt op het account van haar man, levert dat problemen op. Tseng geeft het advies het account van manlief te verwijderen, een eigen Apple-ID aan te maken en daarmee in te loggen. Ineens werkt alles. „Ik ben heel blij.”

Jacques Verschuren (84) meldt zich met een nieuwe smartphone bij Wethly. Een cadeau van zijn zoon. Hij weet echter niet hoe je die moet gebruiken en instellen, en die zoon woont in Amsterdam. Wethly belooft dat Verschuren een telefoontje krijgt van een vrijwilliger, zodat hij in alle rust kan uitleggen wat de mogelijkheden van zijn mobieltje zijn.

Bestuurslid Maria aan den Boom (65) van Doen! kijkt tevreden rond. Wekelijks bezoeken 350 mensen het centrum voor activiteiten variërend van hout bewerken tot 3D-kaarten maken. Zij leert binnenkort van Wethly in een cursus e.e.a. zodat ze de eigen website beheren kan. „Het is belangrijk dat mensen digitaal vaardig zijn, maar ook dat ze elkaar ontmoeten.”